Przeprowadzenie konwersatorium pt.

„Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą”.

   W ramach Ogólnopolskiego Konkursu „Szkoła Młodych Patriotów” wybrani uczniowie wzięli udział w konwersatorium pt. Patriotyzm na co dzień. Co dla mnie oznacza bycie patriotą? W zadaniu uczestniczyli przedstawiciele uczniów z klasy: 5, 6 i 7. Spotkanie odbyło się w ramach zajęć koła historycznego. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy zadaniowe, w których pracowali przez całe zajęcia.

   Nauczycielki, zapoznając uczniów z tematem, ustaliły znaczenie pojęcia Ojczyzna – zarówno w kontekście dużej, jak i małej, lokalnej zbiorowości. Następnie zainicjowały rozmowę na temat patriotyzmu. W formie „burzy mózgów” poszczególne grupy przygotowały plansze zawierające skojarzenia i określenia definiujące słowo patriotyzm. Przedstawiciele zespołów przedstawili i omówili wyniki swojej pracy pozostałym kolegom. Pojawiły się różnorodne wyjaśnienia. Uczniowie odwołali się nie tylko do czasów współczesnych, ale nawiązali także do czasów wojny, powstań i początków państwa. Nauczycielki podsumowując wypowiedzi uczniów wyjaśniły, że zależnie od czasów, w których człowiek żyje, sposób postrzegania patriotyzmu zmienia się. W kolejnym zadaniu grupy miały zastanowić się i wypisać cechy postawy patriotycznej oraz zachowania patriotyczne. Liderzy zespołów zaprezentowali wyniki pracy i wspólnie stworzyli wykaz cech charakteryzujących postawę patriotyczną. Podsumowując ten etap pracy uczniowie zastanawiali się czy prościej było być patriotą w przeszłości, czy obecnie. Szukali odpowiedzi na pytanie: jak możemy okazywać patriotyzm na co dzień? Stwierdzili, że patriotą możemy być tak naprawdę każdego dnia. Powinniśmy: obchodzić święta narodowe, wywiązywać się z obowiązków obywatelskich, pracować dla dobra ojczyzny, być dobrymi uczniami, reagować na zło i krzywdę innych ludzi, dobrze wypowiadać się na temat naszego kraju. Poprzez przygotowanie do spotkania, wspólną, aktywną i owocną pracę, zaangażowanie, uczniowie naszej szkoły udowodnili, iż tematyka patriotyczna nie jest dla nich tematem obcym.

Opiekunowie: Marta Długosz (nauczyciel historii), Katarzyna Gloger (nauczyciel historii)